Her er jeg med

torsdag den 11. juli 2013

Med og uden

For tiden har vi maler, som påpegede, at vores mur ikke har godt af al den efeu, der gror op ad den. I det hele taget skulle det tære meget på en mur, hvis den er dækket af planter. De holder på fugten, som så trænger længere ind i murværket, ind i huset osv.
Den mur, vi taler om, er en mur, som forbinder hus og carport. Den står altså ikke i forbindelse med noget rum.
Vi gik i gang.



Da vi fjernede efeuen, røg pudset af muren. Det er blevet frygtelig grimt. Det var absolut noget kønnere med efeuen end uden.


Så nu skal vi have fat i en murer, som skal pudse muren op igen, og så må vi i gang med penslerne.
Efter at vi havde fjernet det hele, tjekkede jeg lige Bolius, som mente, at man skulle lade planterne sidde, fordi de beskyttede muren mod fugt, fygesne, slagregn, og hvad vi ellers kan forestille os?
Nå, siger jeg så bare!
Men vi har bestemt os for, at det var godt, det blev gjort, for ellers går vi og ærgrer os gule og grønne i for lang tid. 5-7 fuglereder kom også til syne sammen med lampen, som vi godt vidste var der, men som havde svært ved at skinne igennem det tykke efeulag. Desuden er bedet blevet mindst en meter bredere.
Så indtil videre får vildvinen lov til at blive hængende.

 
Som gæstedessert forleden havde jeg lavet hyldeblomstsorbet, med æggehvide og uden blommen.
 
 
Inspirationen kom herfra. Isen er meget læskende og smager skønt. Den gjorde stor lykke.
 
 

13 kommentarer:

  1. Jeres vildvin må være meget smuk i efterårsfarver. Her har efeuerne det også med at bemægtige sig alt, og jeg må ofte ud med saksen så vores træhus ikke bliver dækket. Åh ja, jeg så også Piskerisets lækre hyldeblomstsorbet og har tænkt at lave den en af de næste dage.
    Rigtig god sommeraften ovre vestpå!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Madame. Ja, vildvinen er meget flot i efterårsfarver. Efeuen her har også ødelagt en del gran- og fyrretræer. De er simpelthen gået ud, da efeuen har kvalt dem.
      Hyldeblomstsorbeten smager virkelig godt og er superlet at lave. Også god sommeraften til dig!

      Slet
  2. Efeu er såmænd meget pænt, men det tager alt for hurtigt overhånd. Vi gjorde også kort proces med vores for et par år siden.
    Vinen ville jeg heller ikke nænne at fælde - den er nemlig så smuk om efteråret.
    Det er nogle pudsige 'vindueskasser', I har :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert, at det pynter, men det kan virkelig også blive for meget. Jeg ender sikkert med at synes, at det er rigitg pænt uden.
      Vi synes, at "vindueskasserne" er meget charmerende. Det må arkitekten også have syntes, går jeg ud fra. Enten har vi dem, eller også har vi panoramavinduer.
      Mange tak, Ellen, og god torsdag aften!

      Slet
  3. Sikke et arbejde det må ha' været at fjerne efeuen! Jeg kan godt forstå, at vildvinen får lov at være, for den er virkelig flot!
    Egentlig lidt irriterende, at der er delte meninger om, hvorvidt det er godt eller skidt for murværket at være dækket af planter. Svært at vide, hvem der har ret, ikke?

    Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Randi. Ja, det var faktisk et stort arbejde at fjerne efeuen. Jeg synes også, at det er irriterende, at det ikke er entydigt, om det er godt eller skidt, at muren er dækket af planter, men nu er den i hvert fald væk .-)!
      God torsdag aften!

      Slet
  4. Surt med sådan et kæmpearbejde, hvis det måske slet ikke var nødvendigt. Hyldeblomstsorbet - mums - måske skulle jeg prøve det en dag. Indtil videre nøjes jeg med den lokale is-kreatørs udgave,og den er ganske god :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er temmelig surt, men når vi ser muren nu, så er det tydeligt, at den ikke har haft godt af de mange år med efeuen.
      Sorbeten er rigtig god. Det er heldigt med lokal iskreativitet :-)! Her må vi selv forsøge at være kreative!
      Mange tak og god lørdag!

      Slet
  5. Efeu kan få nogle gevaldige tykke grene. Jeg har aldrig hørt nogen anbefale en mur beklædt med efeu eller vildvin, tværtimod, men det ser godt ud. Vi nøjes dog med en vindrue, som bliver holdt godt nede. Jeres hus er vist højrere end gennemsnittets.

    Lækker mad og dejlige tur med feriegæsterne.

    SvarSlet
  6. Som ønsket er jeg her igen :-)
    Jeg tror forklaringen er, at jeg er havnet i din spammappe hos Blogger. Du kan frigive mig ved at kigge i spamfolderen under kommentarer og vælge "ikke spam"

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forklaringen. Jeg forstår bare stadigvæk ikke, hvordan du er havnet der? Jeg har ikke været ude for det før.
      Selve kommentaren er desværre ikke at finde blandt de øvrige kommentarer, så der er det ikke muligt at "frigive" dig. God weekend!

      Slet
  7. Er jeg røget i spammappen, så kan du heller ikke finde mig blandt de andre kommentarer. Min egen blog smed mig også i spammappen, da jeg skulle svare dig der. Pyt, det er ting der sker af og til i blogland, men hvorfor er der vist ingen der ved.

    Jeg skrev noget lignede dette: Alle de håndværkere jeg kender, siger at huset tager skade af efeu og vildvin, men det ser jo kønt ud, især vildvinens mange farver. Og at I vist bor i et hus der er højere end gennemsnittets.

    SvarSlet
  8. Mange tak for kommentaren, Pia, som jeg kan se i min mail, men desværre stadig ikke herpå bloggen. I denne uge får jeg besøg af Øglemor (www.hverdagenssurdej.dk), som sikkert har styr på spam og andre finesser.
    Det kan godt være, at vores hus er højere visse steder end andres, men loftet går bare til kip i nogle rum.
    Hvad angår efeuen, så er den fjernet, og vi er faktisk ganske godt tilfredse med det. God mandag!

    SvarSlet