Her er jeg med

tirsdag den 25. juni 2013

Hyldene dufter i stuen ind ..

......... ude fra Danmarks haver (Danmark, nu blunder den lyse nat). Den duft skal udnyttes:


Så er hyldeblomstsaften hældt på flasker. Den specielle flaske til højre er en cognacflaske med en rest i bunden, og det blev hyldesaften ikke dårligere af! Ellers smager den jo fortræffeligt blandet med hvidvin. Det skal blot være iskoldt.
Hyldeblomsterne til saften er ikke plukket på matriklen, men lige i nærheden. Vi har desværre kun et enkelt træ, nærmere en busk, som ikke kaster meget af sig.


Her er et par billeder fra haven: Hyld, dværgsyren, pæon, storkenæb, umodne mirabeller, dronningebusk.
Grunden til billedet af de grønne mirabeller er den, at jeg læste for nylig, at Grøntsagsavlernes rockstjerne, Søren Wiuff, Lammefjorden, havde fundet ud af, at mirabeller er helt fantastiske, lige når de sætter frugt. Så er de at sammenligne med oliven og kan behandles derefter. Samme "rockstjerne" (Politiken) er kendt viden om for sine afgrøder, som han hele tiden udvikler og sælger til diverse Michelinrestauranter og andre. Han er en spøjs fætter, som det er umagen værd at besøge.
På et tidspunkt var vi et sluttet selskab, som var på besøg hos ham og for en kort stund deltog i marken med at stikke asparges. Senere smagte vi på varerne. Han var også ved at udvikle aspargesøl. Han har alle mulige afgrøder: asparges, gulerødder, porrer, pengeurt, citrongræs, løg, forskellige kålsorter, salater, ukrudt osvosv. Han kan sælge det hele.
Det sidste nye er, at han har fået tilladelse til at dyrke en speciel sort af hamp på en mark, fordi den sætter nogle små nødder i toppen, som kan smage ret godt!

Også i nærheden af matriklen:


 

12 kommentarer:

  1. Det er jo bare en vidunderlig tid, vi er lige midt i nu - det gælder om at nyde den i fulde drag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret! Det er fantastisk at opleve sommeren, som vi har længtes efter i meget lang tid.
      God tirsdag aften!

      Slet
  2. Duften af blomstrende hyld er noget af det mest sommerlige :-)

    Skønne billeder!

    Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Randi! Ja, sommeren er i den grad over os :-)!
      Jeg håber, at den fortsætter længe endnu: et halvt års vinter kræver et halvt års sommer!
      God tirsdag aften!

      Slet
  3. Dejlige billeder, Nona, og hvor lyder det lækkert, at du laver hyldeblomstsaft! Var I mon med Slow Food Odsherred hos Søren Wiuff fornylig? Vi kommer til en del af deres arrangementer.
    Hvor er det imponerende at se paragliding - jeg forstår slet ikke, de tør.
    Ha' en rigtig god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har aldrig deltaget i Slow Food Odsherreds arrangementer. Jeg har faktisk aldrig hørt om dem. Vi var på besøg med Husbondens arbejde hos Søren Wiuff.
      Ja, paragliding ser imponerende ud, men jeg skulle ikke nyde noget, andet end at se på dem der tør :-)!
      Mange tak, Madame, og god tirsdag aften!

      Slet
  4. Hyldedrik (som min mor kalder den) er bare indbegrebet af dansk sommer. Hun, min mor altså, plejer at producere en pæn portion flasker hver sommer. Men nu har min fars brækkede ben sat plejer fuldstændigt ud af kraft, så jeg tvivler på, at det bliver til noget i år.

    Det er da nogle pænt store klinter, I har, at det kan lade sig gøre at paraglide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er trist, at din far har brækket benet. Så forstår man jo godt, at hun ikke har tid til at lave hyldedrik. God bedring med ham.
      Jeg plejer at lave et par flasker hvert år, og du har fuldstændig ret: Drikken dufter skønt af sommer.
      Ja, på grund af klinterne og termikken kan man af og til se paraglidere her.
      God tirsdag aften!

      Slet
  5. Hyldeblomstsaft er et must her. Jeg har lige produceret 3 liter. Om jeg når mere vil tiden vise.
    De grønne mirabeller var nyt for mig. Det vil jeg da gerne prøve. Problemet er bare den sparsomme tid, men der kommer heldigvis også mirabeller til næste år, hvis ikke jeg når det i år. Har du selv prøvet at lave noget af dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg laver også hyldeblomstsaft hvert år, og nu har vi heldigvis fundet et sted, hvor der er masser af hyld.
      Jeg havde heller ikke hørt om at sylte grønne mirabeller som oliven før. Jeg har desværre ikke prøvet at lave noget af dem. Det er svært at finde en ordentlig sylteopskrift.
      Jeg har det ligesom dig, at når jeg det ikke i år, må det blive næste år.
      Mange tak, Pia, og god torsdag!

      Slet
  6. Sikke nogle dejlige billeder - og hvor skønt med hjemmelavet hyldeblomstsaft :) God søndag aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Anette. Ja, det er skønt med alskens hjemmelavede ting! Ogsås god søndag aften til dig!

      Slet