Her er jeg med

mandag den 17. december 2012

Den 12.12.12 kl.12.12


.....da sad jeg i toget på vej til hovedstaden. Lidt senere, da vi nærmede os Roskilde, og jeg gjorde klar til at tage en lille "mormor", lød det pludselig i højttaleren, at alle skulle forlade toget i Roskilde pga en bombetrussel på Hovedbanegården.
Nej, hvor irriterende!. Ingen vidste lige der, hvordan og hvornår vi kunne komme videre.
Ca. hvert 10. minut derefter blev vi informeret om, hvordan sagerne nu stod. DSB gjorde, hvad de kunne i så henseende.
Endelig efter en times tid kunne vi komme videre til Høje Tåstrup, Ørestaden og Lufthavnen. Jeg tog med til Ørestaden, tog metroen til Nørreport, mødtes med Øglemor og Varanen, og sammen drog vi videre til Ndr. Frihavnsgade, hvor vi blev samlet op af Øglen og Reptil-far. Så alt i alt tog turen dobbelt så lang tid, som den plejede.
Vi nåede ud til Den Nye By, som Reptilfamilien er flyttet til. Det var dejligt at se det nye hus og fornemme deres glæde ved at bo der. Øglen viste mig stolt børneværelserne, og vi skulle selvfølgelig lege og læse.
Næste dag skulle vi naturligvis udenfor, se haven, gå en tur osv.

Juleengel
Alt var dækket af sne, så deciderede havebilleder må vente til foråret.


Terrasse
På vej hen til centret mødte vi en speciel form for humor?

La dance macabre?

I centret fik vi varm kakao og lidt spiseligt. Centret er temmelig stort og smukt pyntet.

Stjerner ude og inde
Smukt pyntet var der også hjemme i Det Nye Hus. Jeg viser kun lidt af pynten, da en del billeder er af en meget dårlig kvalitet. Julestress? Derfor er der desværre ingen billeder af Varanen.
 
Julenissen er flyttet ind i garderoben
Den julenisse laver de særeste ting, når man sover. Ud over at komme med gaver, kan han også finde på at vende alle stole på hovedet, farve mælken lyseblå osv. Øglen synes det er en fest at komme op og se, hvad nissen nu har fundet på.
 
Peberkagehus, som Øglen har samlet og dekoreret hos farmor.
Sjovt nok har nissen også taget en lille bid og en chokoladeknap!
 
I den anden ende af stuen står en anden bygning, nemlig en stald med en julekrybbe. "Vi har fundet Jesus", siger Øglebarnet. Han var nemlig blevet væk i flytterodet!
 
Ostheimer-krybbe
Det var vældig rart at se familiens nye hjem og fornemme, at de trives så godt der. Helt fint bliver det, når Øglen og Varanen skal begynde i institution i Den Nye By, så de slipper for den lange tur ind til og ud af København.
Så var mit ophold der slut, og jeg blev hentet af sønnen. Jeg havde sagt ja til at være barnepige 2 aftener, da der stod julefrokost på deres program. Det ene barnebarn er 2, og det andet er lige fyldt 6. Det gik godt, synes jeg, men det var umådelig svært for dem at sige farvel til deres forældre om aftenen.
Vi læste, så DVD, julekalender, klippe-klistrede, spiste aftensmad og fik is.
 
Tusch-neglelak!
Multitasking med I-Pad og saks
Efter 4 dage i Den Nye By og i Staden med dejlige samvær kom jeg godt hjem uden bombetrusler og med Mayaernes dommedag aflyst. Hurraaaah! Så bliver det alligevel jul!!

12 kommentarer:

  1. Det lyder som nogle dejlige dage - spændende at du har set familiens nye hus! Børnene har helt sikkert nyt at have mormor for sig selv.
    Jeg sad også i toget, da man fik at vide, at toget ikke kørte videre på grund af en bombetrussel mod hovedbanegården. Min togtur fra Holte til København blev udvidet med 2½ time. Sikken en sød idé med nissen, der finder de særeste ting, mens man sover :-)

    SvarSlet
  2. Det var nemlig nogle dejlige dage, så pyt med at man kommer bagefter! Det har sikkert også været tilfældet, selvom jeg ikke havde været væk! Det var dog en lang tur fra Holte. Hvorfor lærer folk ikke : Do not leave luggage unattended!
    Det er en rigtig sød idé med den lille nissebolig. Mange tak, Madame, og god mandag!

    SvarSlet
  3. Dejlige dage du har haft. Og så glemmer du endda at fortælle om din heltemodige indsats mod edderkopperne ;-)Jeg synes, det er godt, at Jesusbarnet er fundet igen. En julekrybbe uden er altså lidt for tom ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Frue! Ja, edderkopperne er væk. Måske dukker der nye op, hvem ved? Nye aftaler er lavet.
      Ja, det har været nogle dejlige dage, og godt, at Jesusbarnet nu ligger på sin plads :-)!

      Slet
  4. Sikke dejlige dage du har haft sammen med dine børnebørn!

    Det er en stor ting at have "fundet Jesus" :-)

    Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har ret i begge dele! Og det var også rart at se både vuggestuen og skolen, hvor Bryggebørnene tilbringer mange af døgnets timer. Mange tak, Randi, og god mandag!

      Slet
  5. Bombetrusler! Det er da noget man har i udlandet!
    Og så var det bare en glemt kuffert? Hrmpf.
    Uh, jeg kender godt de drillenisser, der vender op og ned på det hele :-)
    Billedet med 'Dance Macabre': Et citat, der lyder "jeg vil danse på din gravsten" dukkede sjovt nok frem i mit hoved ...
    Selve farvellet er næsten altid frygteligt for børnene, når man skal være barnepige, men de har oftest glemt den traumatiske afsked få sekunder efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis hører man ikke så ofte om bombetrusler herhjemme, men der har også lige været én i Århus! På Hovedbanen viste det sig at være et bilbatteri og et par vinduesviskere, som var sat på toget til afhentning af en anden, så vidt jeg ved.
      Ja, drillenisser er ikke sådan at spøge med. De kan også glemme at komme en gave i sokken!
      Den tårevædede afsked blev hurtigt glemt. Sådan er det jo heldigvis. Mange tak, Ellen, og god tirsdag aften!

      Slet
  6. Jeg hørte godt om bomben i radioen flere gange den dag. Vi har langt til offentlige transportmidler, så det vil vi ikke blive udsat for her. Jeg har ikke kørt med tog i 40 år.
    Børn er på mange måder nogen sjove størrelser, men dejlige ligesom dine dage sammen med dem, og hvem husker ikke den sok eller pakkekalender, det var spændende. Jeres drillenisse har jeg aldrig hørt om, men det er da en sjov en at have besøg af i julen.
    God bedring til husbonden, og styr nu udenom selv, ik'?

    SvarSlet
    Svar
    1. Drillenisser forekommer vist året rundt, men selvfølgelig mest oplagt nu.
      Jeg kan ikke undvære toget, så DSB må se at få styr på økonomien :-)!
      Tak for det. Jeg prøver at undgå at blive syg. Ondt i halsen og hoste er ikke nogen sygdom, vel? Vi bliver nemlig 11 juleaften. God onsdag!

      Slet
  7. Det var så hyggeligt med besøg, og ja - jeg synes også, du hopper let hen over den heltemodige indsats med edderkopper og støvsuger. Øglen glæder sig allerede meget til at se Mårmor igen, og hun gider overhovedet ikke de sidste dage i børnehaven. Hun er totalt uberørt af, at hun snart ikke skal derover mere og glæder sig bare til jul og masser af dage hos Mårmor og Mårfar. :-)

    Ondt i halsen og hoste er ikke nogen sygdom, i øvrigt. Har jeg lige bestemt, for det lider jeg også af ;-)

    SvarSlet
  8. Det er ikke så svært at fjerne døde edderkopper :-)! Det var nemlig meget hyggeligt at besøge jer og se jeres nye hjem.
    Vi glæder os også til at se jer her.
    Måske smitter Øglens uberørthed mht børnehaven af på moderen? Det er så herligt, hvordan de små lever i nuet.
    Vi må stå sammen med vores manglende sygdomme :-)!

    SvarSlet