Her er jeg med

fredag den 11. oktober 2013

Kunsten stiger

Indenfor de seneste 14 dage har vi været på flere udstillinger. Den ene ligger så langt mod vest, som man næsten kan komme, og den anden stik modsat.
Vi var på weekend hos vores venner i det vestjyske, i den nedlagte kro, se her.
Om lørdagen var vi på udstilling i Janusbygningen i Tistrup ved Varde. Der har i mange år været udstillinger, gallerier osv. i byen, og i år 2000 blev det hele slået sammen i en fælles bygning, opført til formålet. Navnet er Janusbygningen. Janus er den romerske gud for al begyndelse. Han symboliserer forandring og overgang. Janus har to hoveder, et, der skuer fremad, og et der ser bagud på samme tid. Derved har han overblik og kan samtidig se en sag fra flere sider. Han er objektiv og uvildig.
Januar måned er opkaldt efter ham.

Janus-bygningen
På det tidspunkt, hvor vi var der, udstillede 2 kunstnere: Doris Bloom og Erik Hagens. Doris Bloom er født i Sydafrika, men flyttede som 22-årig til København. Hendes udstilling hedder "Stille Cirkler". I både hendes oliemalerier, mixed mediaværker og tegninger er der naturligvis spor af begge verdener. Hendes billeder virker ret komplekse, fyldt som de er med symboler, tegn og fabuleringer.

Doris Bloom
Hun siger selv, at hendes kunst er forankret i kroppen. Menneskelig undertrykkelse og erotisk samvær er der ofte eksempler på i hendes værker. Man finder også brudstykker af både den store historie og den lille. Jeg syntes, det var svært at skabe sig et overblik. Malerierne var meget store, og de bestod alle af mange små elementer. Det ville tage mig umådelig megen tid at stykke alle delene sammen til en helhed. Jeg kunne dog vældig godt lide hendes farvevalg.
 
Den anden kunstner, som udstillede, var Erik Hagens. Han bor i Esbjerg. Både han og Doris Bloom er uddannet på Kunstakademiet i København. Hans udstilling hedder "På kant med Jesus", også kaldet Esbjerg-evangeliet. Han har lavet en billedbibel med egne værker, som vi så gengivet i stort format samt skitserne dertil. Han har kaldt udstillingen "På kant med Jesus", fordi han forestiller sig, at Jesus ville være på kant med den måde, vi lever vores liv på i dag. Han så at sige følges med den historiske Jesus rundt i dagens Danmark.
Han nyfortolker mange bibelske scener og fører dem så at sige up-to-date.
 
Den brændende tjørnebusk (hjørnesofa)
Kundskabens træ, som en kaprifolium har slynget sig rundt om, så den næsten er gået ud.
 Erik Hagens er blandt andet kendt for sit 40 m lange maleri, som hænger på Syddansk Universitet i Esbjerg. For mig var han som kunstner lettere at forholde sig til end Doris Bloom.
 
For et par dage siden var vi på Arken. Min svigermor ville meget gerne se udstillingen med Frida Kahlo. Jeg tror måske, at det er den 5. udstilling med hende, hun ser. Og vi ville gerne se med.
Frida Kahlo var fra Mexico og levede et meget dramatisk liv. Hun blev kun 47 år. Som 18-årig var hun involveret i en trafikulykke, som handicappede hende. Hun måtte igennem utallige operationer og måtte bære diverse korsetter, som lignede de rene torturinstrumenter. Hun aborterede flere gange. Hendes kærlighed til og giftermål med den mexicanske maler Diego Rivera var også ret dramatisk. De blev skilt og senere gift igen. Begge havde affærer. Diego blandt andet med Fridas lillesøster og Frida angiveligt med Leo Trotskij. Frida Kahlo var glødende kommunist og politisk meget aktiv.
 
 
55 af hendes 143 malerier er selvportrætter
Ovenstående maleri hedder "Frida Kahlo med tornehalskæde og kolibri". Tornekæden refererer ikke kun til Kristi lidelseshistorie, men også til hendes egen personlige lidelseshistorie. Kolibrien er symbolet på sjælen hos den kriger, der dør i kamp. Hvis man gennemgår alle symbolerne i billedet, vil man se, at de har rod i det mexicanske.
I udstillingen findes også nogle af hendes kjoler og smykker. Hun var en kvinde med megen stor sans for selviscenesættelse.
 
"Diego on my mind"
Frida Kahlo digtede og skrev dagbog. Et af hendes digte her.
 
Der er lavet både en dokumentar- og en Hollywoodfilm om hende.

 
Jeg var meget glad for at se udstillingen med hende. Når man tænker på, hvilken skæbne der blev hendes, må man forbavses over, hvor meget hun nåede at udrette.
Der var også andre, der udstillede samtidig med hende. det vil føre for vidt også at fortælle om dem, men jeg nøjes med at nævne Ai WeiWei, den kinesiske systemkritiker, som sad fængslet i ca. 3 måneder i 2011 uden rettergang. Han må nu ikke forlade Kina.
 
 
De 12 kinesiske dyrehoveder, genskabt af WeiWei
En meget omtalt installation, Bling-bling skulpturer, som rækker ca. 150 år tilbage. Tidligere stod  alle 12 dyrehoveder i et palads i Beijing, forbeholdt de få. Stjernetegnene i den kinesiske dyrekreds. Hvert hoved er symbol for et år, og hovederne er i det hele taget tunge af national symbolik. Men sidenhen blev gruppen delt op, og man kender nu kun skæbnen for 7 af hovederne. På et tidspunkt blev et par af dem sat til salg, og hvert hoved kostede 13 mill. dollars. Man fandt fx 2 af hovederne i Yves St. Laurents ejendele. Arvingerne tilbød at købe dem og levere dem tilbage til Kina, hvis kineserne anerkendte Dalai Lama, gjorde Tibet til et frit land og overholdt menneskerettighederne?
Ai WeiWei har så forsøgt at genskabe de 5, som mangler, og hvis skæbne er ukendt. Skulpturerne har foreløbig deres plads på Arken.
Det har i det hele taget været store oplevelser at se alle udstillingerne. Sorry for det lange indlæg!
Fra matriklen:
 
Rød-vinen
Nu er jeg oppe på 13 glas kvædegele. Nogle med stjerneanis og citron, og nogle med æblesaft. Nu er det slut.
 

9 kommentarer:

  1. Hvor lyder det spændende med dine museumsbesøg og sikke dejlige billeder, du viser - det ville jeg gerne opleve.
    Og din kvædegelé ser ualmindelig indbydende ud med den sarte røde farve.
    Rigtig god fredag, Nonna!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Madame. Med hensyn til mit indlæg må jeg sige, at det var meget svært at begrænse sig :-)! Udstillingen på Arken kan jeg varmt anbefale.
      Ja, både vinen og geleen har begge den sammen gyldne efterårsfarve. Også rigtig god fredag til dig, Madame!

      Slet
  2. Sikke mange indtryk - og udtryk! Det ser spændende ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig spændende, men svært at give udtryk for sine indtryk :-)! Selve måden at male på, som de 3 forskellige malere benytter, er jeg sprunget let og elegant henover, fra det næsten abstrakte til det meget konkrete. Tusind tak, Randi, og rigtig god fredag!

      Slet
  3. Du har sandelig været kulturel, så det basker :-)
    Jeg så engang AiSeiWei på Louisiana - hans værker er utrolig spændende, synes jeg.
    Kvædegele får bare den smukkeste røde farve - jeg skal forhåbentlig også lave noget i år; det fra sidste år var et stort hit hos alle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har været meget kulturel og pudser lige glorien :-)! Det var første gang, jeg så noget af WeiWeis kunst. Jeg er meget enig med dig. Dyrekredsens hoveder gjorde et stort indtryk sammen med historien bag.
      Geleen smager dejlig og kan jo bruges til forskelligt, alt efter om man skal hælde den af en kande eller skære den i skiver :-)))! Farven er flot, ligesom på vildvinen.
      Tusind tak, Ellen, og god weekend!

      Slet
  4. Fingeren smuttede i det kinesiske kunstnernavn, men du ved nok, hvad der skal stå ;-)

    SvarSlet
  5. Hold da op, sådan et stort program ville jeg aldrig kaste mig ud i. Jeg ville holde mig til et enkelt ud over det på matriklen. Mine kvæder hænger fint på træet endnu. Jeg har været ude og se nærmere på dem i dag, og de er ved at være klar :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Pia. Programmet var ikke så voldsomt endda, da det var spredt ud over 14 dage.
      Jeg fik mine kvæder af en veninde. Jeg er ikke sikker på, at det er samme sort, der er tale om. De lignede japanske kvæder, dem jeg brugte. God fornøjelse med dine :-)! Og god søndag!

      Slet