Her er jeg med

onsdag den 28. august 2013

Skøn weekend

Vi havde besøg af Øglemor og co. i weekenden. Det var enormt hyggeligt. Ideen om at komme her opstod ret spontant, da de to ældste reptiler skulle løbe Esrum Sø rundt om søndagen og manglede børnepasning.
Det blev naturligvis til en del kørsel for dem, da de udover at skulle køre hertil, også skulle køre til Esrum søndag og løbe 27 km, køre tilbage hertil for at hente ungerne og så lige hjem igen! Jeg tror, at der var nogle, der var trætte og ømme de næste dage.
Lørdag aften måtte familien være alene, da vi for længst var inviteret ud til et vældig hyggeligt arrangement hos nogle gode venner.



Udsigten fra vennernes grund
Om søndagen passede vi så Øglen og Varanen. De var enormt nemme at have her alene. Ingen pjat og pylren. Det hjalp naturligvis gevaldigt, at vejret var så skønt, så en hel del leg kunne foregå udendørs.
Kenzo fik også sin del af opmærksomheden. Han elsker, at børnebørnene er her. Han bliver klappet ekstra meget, han får ekstra ture og godbidder osv. Dejligt, at de kan så godt sammen.

"Kom så, Kenzo. Du kan godt!" Sagde Øglen.
Om formiddagen, efter at Øglemor og S. var kørt, tog vi en tur til Naturskolen. Det er, som nævnt i tidligere indlæg, et skønt sted for alle. Jeg tror, vi var der ca. halvanden time.

Gederne var et hit
Udover geder så vi høns, ´niner, æsler, et hængebugsvin med små grislinger og får. Der er altid meget at se på, og masser af plads at røre sig på.

Tryghed
I løbet af weekenden fik Varanen lært at sige "morfar", hvilket det har knebet lidt med. Hvorimod "mormor" har været en del af hans ordforråd i meget lang tid allerede. Det er naturligvis også lettere at sige.

Naturskolens klatre-og gyngeområde. Øglen er temmelig ferm til klatre
Vi sluttede af med en is, og så gik det hjemad igen. Varanen faldt i søvn, og da vi var kommet hjem, fik vi ham lempet over i barnevognen, og så tog han lige en lille lur på 3 timer!
Fantastisk! Imens bagte Øglen og jeg en mirabellekage med gule mirabeller fra haven. Den skulle være færdig, til løbeentusiasterne kom tilbage. Det lykkedes også.
Ellers gik dagen med leg, ude og inde.

"Hvad sker der?"
På et tidspunkt spurgte Øglen, om hun måtte få en missionsis? Øøøhh? Hun havde hørt om passionsfrugtis, og det ord havde hun åbenbart ikke fået helt fat i!
Desuden spurgte hun, om hun måtte komme på ferie her? Uden far og mor! Selvfølgelig må hun det. Hun er 4 år, eller rettere 4 1/2 . Det blev hun i weekenden, og det havde hun set frem til. "Men, mormor, man får ikke gaver, når man bliver 4 1/2, vel?"
Hun er vældig fornuftig, så det er ingen sag at have hende på ferie.
Efter aftensmaden kørte den lille familie hjem til Den nordlige Provinsby. Endnu en dejlig weekend var ovre.
Inden de kom, havde jeg været i gang med vores mirabeller.

En portion af havens frugter
Første resultat. Resten af mirabellerne ligger i fryseren sammen med et par poser kirsebær.
Jeg lavede to forskellige slags mirabellemarmelade. Den ene med abrikoser, citron og vanilje, den anden med æbler. Marmeladen indeholder en del sten, da jeg ikke har tålmodighed til at udstene flere kilo. Desuden er stenene med til at give smag, ifølge Camilla Plum.
Alt sammen økologisk, selvfølgelig.

8 kommentarer:

  1. Jeres børnebørn er heldige - sikke mange spændende ting de oplever hos jer! Naturskolen ser dejlig ud og minder om Naturværkstedet Kløvermarken, jeg så i går. Hvor lyder det dog lækkert med dine mirabellemarmelader, og billedet af de to hænder er utrolig sødt.
    Rigtig god onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Madame. Det er skønt, at der findes et sted som Naturskolen her i nærheden.
      Smagen på mirabellemarmeladerne fejler ikke noget, men konsistensen er jeg ikke stolt af :-)!
      En stor og en lille hånd har altid været et godt motiv i min optik!
      Rigtig god onsdag!

      Slet
  2. Skønne billeder fra jeres dage med børnebørnene - jeg kan slet ikke stå for billedet af den store og den lille hånd. Jeg tog for et par år siden et lignende foto af Sander og Farfar - der er noget med hænder :-)
    Hjemmelavet øko-marmelade - så bliver det ikke bedre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan kun blive skønne billeder af sådan nogle dejlige unger!
      Ja, der ligger så megen symbolik i billeder med hænder. Her var det oplagt at vise en lille spadseretur på den måde.
      Mirabellemarmeladen smager godt, når jeg selv skal sige det.
      Tusind tak, Randi, og rigtig god onsdag!

      Slet
  3. Herlige billeder - her melder sig fan nr. 3 til billedet af hænderne ...
    Jeg er ellers ikke vild med mirabeller, men sammen med andre 'smagsforstærkere' kan det blive rigtig godt - men jeg udstener nu godt nok ved først at koge mirabellerne for sig selv og derefter køre dem gennem en sigte. Så kan de andre frugter få lov til at være mere eller mindre hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Ellen. Ja, der er mange måder at lave mirabellemarmelade på. Jeg kan godt lide den "rustikke" måde med sten, skræl og frugtkød. Det kan godt være, at det ikke er så praktisk, men det smager godt :-)!
      God torsdag!

      Slet
  4. Dejlige billeder, og som de andre faldt jeg også for hånden, men allerførst faldt jeg naturligt nok over udsigten fra vennernes grund, fordi det var det første billede jeg så :-)
    Jeg har længe tænkt på hvorfor de to ældste bliver kaldt reptiler, og nu spørger jeg altså ;-)
    Jeg har ikke mirabeller i haven, men jeg har ikke problemer med at skaffe dem, men efter at have været væk en uge, er der nok at samle op på i egen have, og så er der jo brombær, som jeg håber jeg stadig kan nå at samle. De var klar inden vi rejste på ferie. Jeg håber de stadig hænger på buskene, som heller ikke er i egen have. Alt hvad jeg hjemmesylter er også økologisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Pia.
      Vores datter kalder sig selv for Øglemor og børnene for Øglen Og Varanen. Tilsammen kalder hun familien Reptilfamilien (www. hverdagenssurdej.dk)fordi hun ikke vil afsløre deres virkelige navne.
      Ja, der er jo nok at plukke og sylte på denne årstid. Jeg synes, at de brombær jeg har set, er små og næsten tørre på grund af den fantastiske sommer.
      God arbejdslyst med forarbejdningen af diverse frugter og grøntsager og god søndag!

      Slet