Her er jeg med

torsdag den 28. juli 2011

Truede ord

Dagens truede ord er : langmodig. Man kan få en app til sin telefon, som hver dag kl.10.00 viser dagens truede ord. De truede ord er i fare for at ryge ud ved næste revision af Retskrivningsordbogen.
Det drejer sig om 43 ord, som sjældent eller aldrig bliver brugt. Samtidig med, at man kan læse dagens truede ord på telefonen, får man også en opfordring til at bruge det en gang i løbet af dagen, mundtligt såvelsom skriftligt.
I stedet for langmodig vil jeg helt sikkert bruge ordet tålmodig, men derfor synes jeg alligevel ikke, at ordet langmodig skal ryge ud. De fleste af de 43 ord har måske nok en gammel klang, men hvis man taler med gamle mennesker eller læser ældre litteratur, vil man naturligvis stadig gerne kunne forstå dem/den.
"Skal du være obsternasig, knægt. Vil du sporenstregs komme her". Sådan husker Husbond en reprimande fra sin barndom. Jeg er sikker på, at han udmærket kendte betydningen af de 2 truede ord, der figurerer her. Han skulle måske hellere have været gelassen (hjælpsom) og langmodig.
Sproget udvikler sig naturligvis og godt for det, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, at de mennesker, som reviderer Retskrivningsordbogen har mulighed for at styre sproget. Derfor er det en god idé, at ordene er blevet offentliggjort, så man selv kan tage stilling og evt. prøve at påvirke processen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar