Her er jeg med

torsdag den 29. maj 2014

En sejltur på fjorden og "The Silkeborg Spirit"

I sidste uge havde vi afslutning i vores lille nørkleklub. Det er blevet en tradition at lave en udflugt om foråret eller først på sommeren. På den konto har vi været på orkidétur til Fyn, på besøg hos en keramiker her, på tur til Orangeriet på Gisselfeld og denne gang en tur på fjorden.
Lejligheden bød sig, da vores nabo for tiden har sin svogers lystbåd liggende her med henblik på salg. Naboen er shipping-mand, så vi var i de bedste hænder. I øvrigt var der 3 mænd med, så vi var et mindre, pænt selskab på 8 på fjordtur.
Det var et fantastisk vejr, havblik, solskin og alligevel skumsprøjt!

I midten ses båden. Den indeholder alt, hvad der er behov for. Man sidder behageligt på dækket, og nedenunder er der plads til køkken, soverum og toilet en miniature. Vi sejlede et stykke ud og lå så stille og vuggede ud for naboens og vort hus, mens vi nød den medbragte catering.
Til højre ses nogle af skibsmasterne fra lystbådehavnen og én af de to radiomaster fra dengang DR sendte udsendelser via København-Kalundborg.
Det var en skøn aften, som lover godt for næste sæson.

Jeg springer nu til en anden udflugt, som vi deltog i i sidste weekend, nemlig til Silkeborg. Det var den årlige udflugt i Husbondens forening, som han stadig er medlem af trods pensioneringen. Vi ankom fredag eftermiddag, og hen imod aften var hele selskabet inviteret til Jyske Banks hovedsæde, hvor vi så banklokaler, direktionslokaler, den stedlige kunstsamling, som er helt formidabel, og restauranten "Søstjernen".
Desuden fik vi en orientering om bankens TV med studie, tilhørerloge og foredrag af Anders Dam, bankens direktør.

Slogans fra bankens store lokale og middag i bankens restaurant med indbygget underholdning. Det blev ikke specielt sent, da vi havde et stramt program dagen efter. Vi boede på Gl. Skovridergaard. Det kan kun anbefales. Den tilhører for resten Jyske Bank.
Om lørdagen kørte vi i bus om morgenen mod Søhøjlandet med skovdistriktets naturvejleder Jan Kjærgaard som dygtig og meget vidende guide. I Silkeborg-området er der en meget speciel og enestående natur, som vi blev ledt rundt i, både i bus og på gåben.

Det nederste billede er den flotte udsigt fra Himmelbjerget.
Frokosten blev indtaget i Hotel Himmelbjergets panoramasal, som har den mest fantastiske udsigt.

Efter frokosten var der busafgang til Jornmuseet, som for tiden har den omfattende udstilling: "Expo Jorn - Kunst er Fest " i anledning af 100 -året for Jorns fødsel. Der er mere end 600 værker af over 80 forskellige kunstnere.
Man ser blandt andre værker af Edvard Munch, Picasso, Kandinsky, Miro, Klee og mange forskelligartede værker fra Jorns hånd: abstrakte, keramiske, ekspressionistiske osv.
Direktør Jacob Thage viste rundt, og efter to timer (?) var vi klædt på til at gå på egen hånd! På det tidspunkt var der mange, som var temmelig trætte, så vi endte i den skønne udendørs café.

På collagen ses museet udefra, et karakteristisk Jorn-billede, Heerupbemalede sten, og et gammelt billede, som Jorn satte sit eget præg på!
Jorn fik i 1962 ideen til et anderledes fodboldspil. Triolektisk fodbold. Faktisk var der i lørdags VM i denne disciplin, netop i Silkeborg. Hvordan det endte, ved jeg ikke. Asger Jorn tvivlede selv på, at det ville blive særligt populært, men det er det blevet.
Han forestillede sig, at hvis man under den kolde krig havde haft en tredje kraft, som kunne ophæve konfrontationen mellem øst og vest,  så ville det komme til at handle om at samarbejde, at indgå alliancer, om at forsvare sig i stedet for at angribe.
Den tanke overførte han til fodboldspillet, således at der er tre hold, der spiller med tilsvarende antal mål. Hvis der kun er to hold, vil de spille aggressivt, men med tre hold handler det om at samarbejde og tænke nyt. Mere om spillet og reglerne kan læses her.
Lørdag aften nød vi en skøn middag på Gl. Skovridergaard også her med indbygget underholdning, med taler og sange.

Forretten bestod af rødbede gravad laks med citron, peberrod og dild. Det var meget velsmagende, samtidig med at det var et flot syn.
Direktøren for Jysk Musik og Teaterhus, Niels Kaas, og hans sønner spillede skøn musik for os undervejs. Det var forskellige former for jazz, men mest sigøjnerjazz. De vekslede mellem guitar, violin og kontrabas, og de var utroligt dygtige.

Hovedretten var rosastegt kalvefilet med forårsgrøntsager, nye kartofler samt sauce. Og til dessert fik vi tærte, is, frugt og chokolade. Til det hele fik vi spanske vine.
En af talerne nævnte The Silkeborg Spirit. Som udgangspunkt talte han om, at meget kan lade sig gøre i Silkeborg. På grund af store mæcener som Jyske Bank med direktøren i spidsen og Lars Larsen, som bor uden for Silkeborg, er der basis for store byggerier, sportsarena etc. Kommunen, ildsjæle og alle andre bidrager naturligvis også både økonomisk og på anden vis til, at optimismen blomstrer. Det var i hvert fald vores fornemmelse.
Søndag morgen sluttede denne skønne udflugt så at sige ved morgenbordet. Deltagerne, som kom fra hele landet, incl. Bornholm, skulle jo nå at komme hjem at stemme. Men det er en helt anden historie.

1. Det var godt, du huskede kommaet i "et mindre, pænt selskab" :-)
    Sikke mange gode oplevelser, I har haft.
    At ligge et par timer på sådan en luksusbåd må være herligt afstressende, og silkeborgsøerne er noget af det mest naturskønne, Danmark kan præstere.

1. Ja, ikke? (kommaet)
      Det var vældigt afstressende at ligge på fjorden, men man er virkelig afhængig af vejret sådan en aften.
      Det er ikke nemt at finde noget, der kan måle sig med Silkeborgs natur! Mange tak, Ellen, og godt Sverigesophold!

2. Sikke mange dejlige oplevelser du har haft siden dit sidste blogindlæg - smukke billeder du har taget. Det imponerende orangeri på Gisselfeld besøgte jeg sidste år.

1. Mange tak, Madame. Ja, de gode oplevelser stod nærmest i kø i sidste uge :-)! Herligt, når vejret, stederne, maden og selskabet går op i en højere enhed. På lørdag skal vi et smut til Sønderjylland, så oplevelserne fortsætter.
      Gisselfelds Orangeri er i særklasse! God forlænget weekend!

3. Det lyder dejligt det hele - smuk natur, godt selskab, kunst og lækker mad - så kan man næsten ikke ønske sig mere :-)

1. Du har fuldstændig ret! Vi nød også det hele. Det er længe siden, vi har været i Silkeborgområdet, så det var skønt at gense det. Mange tak, Randi, og god weekend!

4. Det var da noget af et stykke kalvefilet, men lækkert ser det ud. Det lyder alt sammen som en rigtig god oplevelse. Silkeborgsøerne opfriskede vi sidste år, hvor vi tog det meste på cykel. Den Gl. skovriddergård har jeg nu noteret mig, det lyder som et godt sted med spændende arrangementer.

1. Ja, det var et temmelig stort stykke kalvefilet, men skønt smagte det. Silkeborgområdet er meget smukt, og Gl. Skovridergaard kan jeg kun anbefale. Jeg ved ikke, hvilke arrangementer de har. Vores var et privat et af slagsen. Mange tak, Pia, og god weekend!