Her er jeg med

torsdag den 9. januar 2014

Vegetarretter

Vi har i længere tid haft mindst en kødløs dag om ugen. I det nye år satser jeg på to. Så det var jo dejligt, at der lå to kogebøger under juletræet til mig, begge med vegetarretter i..
Den ene hedder : Smaka på Sverige.


Det er en madrejse gennem Sverige fra syd til nord. Undervejs besøger man gårdbutikker og ser på afgrøder, specialiteter og besøger lokale madproducenter. "Kaffeost fra Norrbotten"? Gad vist, hvordan det smager? Desuden er bogen delt op i de fire årstider.
Jeg glæder mig til at smage på Sverige.
Desuden fik jeg også denne kogebog, som jeg har prøvet at lave en særdeles velsmagende ret fra.

 

Jeg kan vældig godt lide at se River Cottage madudsendelser og havde ønsket mig en kogebog fra stjernekokkens hånd. Han har også lavet en kogebog, som hedder Grøn hverdagsmad, og som udelukkende indeholder vegetarretter. Denne har både-og.
Jeg har prøvet at lave hans "Fyldte butternutgræskar". Jeg havde ikke disse græskar, så jeg brugte squash. Det skal jeg hilse og sige, at man sagtens kan. Det smagte under alle omstændigheder fantastisk.
Først bager man de halverede græskar (squash) i 45 minutter til 1 time (afhængig af størrelse) ved 190 grader. De skal pensles med olie og krydres med salt og peber. Jeg knuste et fed hvidløg og blandede det med den olie, som jeg penslede med.
Efter bagningen udhuler man dem og blander indmaden med 75 g valnøddder, letristede og grofthakkede, 200 gram blåskimmelost eller gedeost og 2 tsk hakket timian. Moses og blandes godt. Fyldet kommes i de bagte græskar"forme" og dryppes med lidt honning. Fadet stilles i ovnen i 15 minutter. Serveres med en grøn salat. Nomnom!


Desuden har jeg ganske fornylig lavet rødbederisotto med gedeost og friteret salvie. Salvien sprang jeg let og elegant henover og brugte en anden krydderurt som pynt. Det er en velsmagende og mættende ret.

Opskrift til 4 personer:
Løg, 1 stk.
rødbeder, 300 g (skræl og riv)
olivenolie, 2 spsk
pancetta, 100 g tyndtskårne skiver (kan udelades, hvilket jeg gjorde)
hvidløg, 1 fed presset
risottoris, 300 g (fx arborio)
hvidvin, 2 dl
urtebouillon, 1,2 l
parmesanost, 50 g
salt og peber
olivenolie til salviebladene, 2 spsk
salvie, 1 lille bundt
gedeost, 100 g blød

Billedet er lånt hos Bo Bedre. Madskribenten er Lone Kjær
Velbekomme!


8 kommentarer:

  1. Dine nye kogebøger lyder spændende! Sikke nogle lækre retter - de to opskrifterne vil jeg straks printe ud. Her hos os er vi også meget glade for vegetarretter.
    Rigtig god aften!

    SvarSlet
  2. Mange tak, Madame! Vi bliver også mere og mere glade for vegetarretter. Ikke at vi kommer til at forsage alt kød, men i hvert fald at skære kraftigt ned der. Jeg har også fået en del inspiration fra din blog og synes, at det er en genial måde at udveksle nye og gode opskrifter på. God torsdag aften!

    SvarSlet
  3. Jeg har intet imod vegetarretter, men laver det sjældent selv. Ikke fordi vi er de helt store kødspisere. En kødløs dag er ingen skade til. Den æblepostej jeg lavede lige før jul, tror alle, der har smagt den, at der er kød i, den smager altså også sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har længe været på jagt efter gode vegetarretter, så det passede mig glimrende, at jeg fik de 2 kogebøger. Jeg føler, at jeg får det bedre, når jeg ikke spiser så meget kød, så den teori skal naturligvis afprøves. Æblepostej? Det lyder dejligt. Mange tak, Pia, og god torsdag aften!

      Slet
  4. Vi har også en kødløs dag om ugen. Det har vi det fint med. Det er altid dejligt at få inspiration til nye retter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt med al den inspiration, man kan finde i blogland. Jeg er glad for, at vi er gået i gang med de kødløse dage og håber på, at vi kan holde ved. Mange tak, Randi, og god torsdag aften!

      Slet
  5. Kødløse dage er en god ide - det behøver man ikke at være vegetar for at nyde godt af.
    Jeg laver forholdsvis tit farserede squash; det smager supergodt, men der er kød i farsen. Dette lyder som en rigtig god variant. Måske med en god, reven emmentaler som topping?
    River Cottage kan jeg slet ikke få nok af at se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også lavet farseret squash, peberfrugt osv. med kød, masser af gange, men jeg synes, at denne opskrift slår dem alle.
      Vi er ikke vegetarer, men vi sparer bare på kødet! Emmentaler eller ekstra gedeost og valnødder som topping er helt bestemt en god idé.
      Jeg elsker også at se River Cottage, så må de gerne have de andre madprogrammer for sig selv. Mange tak, Ellen, og god fredag aften!

      Slet