Her er jeg med

fredag den 13. januar 2012

Dåbskjole

Så er den vist ved at være klar til at blive brugt igen, familiens dåbskjole. Inden for den nærmeste fremtid skal yngste skud på stammen, Varanen, nemlig døbes. Det skal nok blive en festlig dag. Forhåbentlig sover han fra det hele og venter med at oplade sin milde røst, til ceremonien er overstået.
Og dog! Man siger jo, at børn, som skriger, når de bliver døbt, får en god sangstemme.
Dåbskjolen er 36 år gammel og blev første gang brugt, da vores søn blev døbt i Dybbøl Kirke i 1976.
Undervejs er der blevet broderet navnetræk på. Nu er der 4 navne, og hvem ved?
Kjolen blev fremstillet i Himmerland, foranlediget af min mor. Den er lavet af tynd off-white uldgeorgette med kniplinger i forstykket. Dertil hører en hue og en underkjole i noget silkeagtigt stof. Et silkebånd i en passende farve, alt efter barnets køn, fuldender billedet.

Klar til brug

4 kommentarer:

  1. Den er bare så fin! Men 5 navne...? Hvem er den femte, eller er det bare mig, der ikke kan tælle? Blev V også døbt i den?
    Og nu bliver det så spændende om Varanen kan passe den. Men mon ikke?! :-)

    SvarSlet
  2. Hvor er den fin - det er en fin ting med sådan en familie-dåbskjole. Mine børn er døbt i den samme dåbskjole, som min mand blev døbt i for mange år siden - og som en lang række andre børn i hans del af famlien er døbt i gennem årene.
    Vores barnebarn er dog ikke døbt i kjolen, da hans forældre hellere ville have ham døbt i matrostøj - det var i øvrigt også vældig kært.

    Randi

    SvarSlet
  3. @Øglemor: Nu håber jeg, at kommentarfunktionen virker, hele tiden! Jeg har rettet tallet til 4. Tak. Jeg håber, at Varanen kan passe den. Vi sender den snarest.

    SvarSlet
  4. @BedstesBlog: Kommentarfunktionen har været ude af drift. Nu prøver vi med en anden browser. Det er virkelig en fin ting med en familiedåbskjole. Selv om vores ikke er så gammel, så rummer den allerede mange minder.

    SvarSlet