Her er jeg med

fredag den 19. december 2014

Lidt jul og lidt andet

Jeg er her stadigvæk.
Jeg lærer det aldrig. Problemet er, at jeg har tusind ideer og planer myldrende i hovedet, og jeg vil glæde mig til at gå i gang med dem alle, men at fokusere på én ad gangen falder mig svært.
Således synes jeg, at jeg skal bage, gå lange ture, rydde op i et par skabe, lave juledekorationer, skrive blog, lave konfekt, købe de sidste gaver, forsøge mig med hjemmelavede julekort osv. på en gang. Samtidig med, at dagene er ulideligt korte.
Så er det lige før, det hele brænder sammen. Og det har jeg prøvet. Lad det ikke ske igen. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det ville være gået, hvis jeg stadig havde været på arbejdsmarkedet, og dog er det jo også blevet jul i alle de 40 år, det var tilfældet! Så jeg prøver ikke at stresse.

Heldigvis skal vi ikke holde juleaften hjemme i år, så var det da gået helt galt, eller også ville alt være færdigt!
Vi skal til Øglemor og hendes familie juleaften, og vi glæder os. Det er anden gang i løbet af 37 år, vi fejrer jul ude. Første gang var i Marokko, denne gang er det i den Nordlige Provinsby. Begge gange var/er begge børn med, nu med familie.
Apropos julekort, så har vi sendt ca. 60, de fleste med post, resten på mail. Heldigvis har vi nu i flere år lavet en lille juleavis med en del billeder i fra året, som er gået, med plads til en personlig hilsen på en halv side. Dvs, at det er overkommeligt at sende så mange: Alle får Juleposten med en personlig hilsen.
For et par år siden lod vi Juleposten fra alle årene indbinde til hvert af børnene, så de med den bog i hånden har et overblik over, hvad vi har oplevet sammen i over 30 år. En årbog.

Husbonden er for længst gået i gang med at bage. Disse er naturligvis spist!
 
Siden sidst: Gæster, fødselsdage ude, spanskundervisning, bage-, knaseweekend, været barnepiger på Bryggen, julefrokoster, strikkeklub osv. Det kunne jeg naturligvis fortælle en masse om, men det ville blive et meget langt indlæg, så det vil jeg forskåne jer for.
Siden sidst har jeg også opdaget glæden ved at åbne en dåse Confit de canard og tilberede de andelår, der ligger deri sammen med en masse andefedt. Man kan google sig frem til en masse forskellige opskrifter og hvilke vine, der passer dertil. Det er umådelig let at lave, og det er skøn mad. Det er måske en lidt tung og fed ret, men det kan man jo imødegå med en god salat, fx en rødkålssalat med appelsiner, druer og valnødder. Skal det være rigtig fransk, skal man servere pommes sarladaises til. Jeg købte bl.a. en dåse andeconfit i Kvickly.
Man kan også købe frosne andelår og selv confitere dem (confitere=sylte/henkoge).
Oplagt til en Mortensaften eller en juleaften, hvis man ikke er så mange. Der er typisk 4/5 andelår i en dåse. Kødet er så mørt, at det smelter på tungen. (se billede på min IG-konto: hannemorsing).

Bag Varanen har vi en plakat af Kvium. Jeg ved godt, hvem jeg foretrækker :-)!
I ønskes alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår!

10 kommentarer:

  1. Hvor har du haft travlt - det var spændende at læse og godt du ikke er blevet stresset. Sikke en god idé med Juleposten fra alle årene, som I lod indbinde! Og 60 julebreve/mails i år er imponerende.
    Rigtig glædelig jul og godt nytår også til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Madame. Ja, man skulle jo nødig blive stresset som pensionist! Vi synes også selv, at det er en god ide at lave vores juleavis, og det er mit indtryk, at vore venner synes det samme. Tak i lige måde!

      Slet
  2. Føler mig helt beæret over, at vi får lov til at lægge hus til første jul hjemmefra siden Marokko. Der er jo en tung jule-arv at løfte, men vi lover at gøre vores bedste (og ris à la manden bliver jo i hvert fald den samme som altid ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver ikke at føle dig beæret. Det burde vi nærmere gøre! Et er en julearv, noget andet er nye traditioner. Vi glæder os til at fejre jul med jer allesammen😄 hos jer, og på den måde påbegynde en ny tradition! Tusind tak, Øglemor.

      Slet
  3. Hvor dejligt for dig, at I lader julestafetten gå videre til de unge. Så kan de skabe deres egne juletraditioner og bedsteforældregenerationen kan tage den lidt med ro. Rigtig glædelig jul til hele familien!

    SvarSlet
    Svar
    1. De unge bad selv om at få stafetten, da deres børn nu er så store, at det er på tide at få skabt egne traditioner. Jeg forstår dem godt, for vi gjorde selv det samme i sin tid. Mange tak og i lige måde!

      Slet
  4. Det med at lave alt muligt samtidig, kender jeg godt, og tanker og ideer om hvad jeg gerne vil, står i kø. Det er nu ikke noget der stresser mig. Jeg er ganske afslappet og blander fortsat pligter med fornøjelser og interesser.Måske ser verden anderledes ud når jeg slipper arbejdsmarkedet om 8 år, som 67 årig.
    60 julekort er noget af en slat. Jeg har de sidste 5-10 år droslet lidt ned på mine julebreve hvert år, men har aldrig bæret over 30. Nu er jeg nede på 5 stk. Juleavisen er en god opfindelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Pia. Vi synes også selv, at juleavisen er en god idé! Jeg slapper bestemt også af. Nogle gange giver det sig selv. Jeg synes nu nok, at du når ganske meget i din sparsomme fritid! Godt, at du ikke bliver stresset.
      Vi er også begyndt at drosle ned på julehilsnerne. Mange ryger nu af sted pr. mail. Rigtig glædelig jul!

      Slet
  5. Ja, jeg kan heller ikke forstå, hvordan jeg fik tid til at arbejde, men det gjorde man jo!
    Andeconfit med pommes salardaises har jeg også lige haft lavet - det smager pragtfuldt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk først for nylig, jeg blev opmærksom på andeconfit´en, men hold da op, hvor det smager godt. En meget nem ret, hvis man da ikke selv laver den fra bunden.
      Vi kan jo ikke komme udenom, at maden betyder meget i julen. Traditionel julemad med et twist passer mig rigtig godt.
      Ja, vi kan vist godt blive enige om, at arbejdet tog for meget af ens fritid!
      Mange tak, Ellen. Velkommen hjem fra England og godt nytår!

      Slet