Her er jeg med

søndag den 20. maj 2012

En lørdag i det sønderjyske

I går havde vi det årlige kusine- og fættertræf. Denne gang mødtes vi i Rinkenæs tæt på Flensborg Fjord. Et pragtfuldt sted, både ude og inde. Rammerne var de bedst tænkelige, og vejret var med os.
Humøret plejer altid at være højt, og det var det også i går.
Vi plejer at have en bestemt plan for dagen.
Vi mødes ved 12.00 - 12.30 tiden, får en bid brød, og så drager vi ude i det blå. Kun værterne ved, hvor turen ender. Denne gang  lagde vi ud med et besøg i en genbrugsbutik, og de fleste drog derfra med indtil flere uundværlige ting, som vi faktisk slet ikke vidste, at vi lige stod og manglede!
Defra drog vi til Sønderhav, hvor vi fandt borde og bænke på første parket, så vi kunne følge livet på fjorden. I går var der sejlskibsregatta, og der var rigtig mange forskellige sejlskibstyper at se på, fx brig, bark og skonnert.

Vejret var lidt diset, så derfor? er billedet blevet temmelig uskarpt og ufokuseret.

Vi nød synet af alle sejlbådene samtidig med, at vi fik medbragt kaffe og kage. Når man kun ser hinanden en gang om året, så er der nok at snakke om. Det er skønt, stadigvæk at mødes med jævnaldrende familiemedlemmer, som ved, hvad man taler  om, og som har været vidne til ens liv.
Værten var min svoger, som har været gift med min eneste søster. Hun døde desværre  for flere år siden af kræft. Jeg tror, at det var hende, som begyndte med træffene.
Vel tilbage i huset gik vi i gang med endnu et fast programpunkt: Pakkespil. Vi bliver som børn på ny, og spillet munder altid ud i højrøstede klager over manglende pakker. Der er absolut ingen hensyntagen til de andre. Her er det tilladt at være sig selv nærmest. Jeg vandt en "hadegave", som jeg har bestemt mig for kommer på bordet igen næste år!


Desværre vil billedet ikke, som jeg vil. Drej computeren 90 grader til venstre!
Sidste punkt på programmet er som sædvanlig det fælles tag-selv bord. Alle bidrager med én eller flere retter. Det bliver ikke aftalt på forhånd, hvad man hver især skal have med, og pudsigt nok er der aldrig 2 ting af samme slags.
Værten bidrager med drikkevarer, og ingen går hverken sulten eller tørstig fra bordet.
Denne gang var der jordbærsalat, bønnesalat, quinoa-salat med røget skinke, fisk tilberedt á la Goa, hotwings, brød, rucolapesto blandet med flødeost, mangosuppe med strimlet, ovnbagt marcipan og
ananasskiver med hønsesalat. Det smagte herligt altsammen.




Til sidst aftaler vi, hvor vi skal være til næste år. Jeg glæder mig allerede. Det bliver også i det sønderjyske. Alle bor i Sønderjylland, undtagen os, som nærmest er emigreret. Men så har vi en rigtig god grund til at komme tilbage. Vi har begge boet i landsdelen tidligere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar